Nabór do programu: Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością (2024)
Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach
Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością"
dla Jednostek Samorządu Terytorialnego
edycja 2024
Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej "Ministrem", ogłasza nabór wniosków na realizację Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, zwanego dalej "Programem".
Podstawa prawna Programu
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 647, 1407 i 1429). Nabór wniosków przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
Wysokość środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczonych na realizację zadań
Na realizację zadań w ramach Programu dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, Minister Rodziny i Polityki Społecznej przeznaczył z Funduszu Solidarnościowego w 2024 r. kwotę - 505 mln zł (słownie: pięćset pięć milionów złotych).
Podmioty uprawnione do składania wniosków
O uzyskanie środków z Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, zwanego dalej "Funduszem" na realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego.
Rodzaj zadań
1. Zgodnie z warunkami Programu, jego głównym celem jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są następujące osoby zwane dalej "uczestnikami":
- dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. zm.).
2. Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością we wszystkich sferach życia, w tym:
- wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
- wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
- wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
- wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Tryb przystąpienia do Programu
- Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku "złóż wniosek". W przypadkach uzasadnionych problemami technicznymi dopuszcza się możliwość składania wniosków za pomocą platformy e-PUAP.
- Gmina/powiat zakłada swoje konto - jedno konto dla jednej jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego - dostępną na wskazanej w ust. 1 stronie internetowej. Gmina/powiat ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych i powrotu do edycji w innym czasie.
- Gmina/powiat ma możliwość wydruku wniosku zapisanego w wersji roboczej.
- Po uzupełnieniu formularza wniosku oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników, jego weryfikacji oraz wysłaniu przez gminę/powiat (za pomocą przycisku "złóż wniosek") Generator Funduszu Solidarnościowego zapisuje wniosek w bazie danych, a użytkownik otrzymuje możliwość jej zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożony wniosek automatycznie otrzymuje unikatowy numer, którym należy się posługiwać w kontaktach z wojewodą.
- Proces składania wniosków zawiera następujące etapy:
1. wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników;
2. złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku "złóż wniosek";
3. zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF wraz z załącznikami. - Po złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego konieczne jest złożenie przez gminę/powiat podpisanego oświadczenia, według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do Programu. Oświadczenie należy zeskanować i umieścić w Generatorze Funduszu Solidarnościowego.
- Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem środków z Funduszu we wnioskowanej wysokości.
Kryteria i sposób oceny wniosków
- Wojewoda dokonuje oceny formalnej i oceny merytorycznej wniosków, z uwzględnieniem racjonalnego i celowego planowanego wydatkowania środków publicznych. Ocena dokonywana jest za pomocą Generatora Funduszu Solidarnościowego.
- Wojewoda dokonuje oceny wniosku z wykorzystaniem Karty oceny wniosku gminy/powiatu w ramach Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, stanowiącej załącznik nr 12 do Programu.
- Kryteria oceny formalnej są następujące:
3.1 wniosek jest kompletnie i prawidłowo wypełniony zgodnie z obowiązującym wzorem i został złożony w terminie;
3.2 wniosek zawiera wszystkie wymagane załączniki;
3.3 oświadczenie o złożeniu wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego zostało podpisane przez upoważnione osoby. - W przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych we wniosku wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
- Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów formalnych we wniosku leży we właściwości wojewody.
- W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych w poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Wojewoda dokonuje oceny formalnej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
- W wyniku oceny formalnej wniosek może zostać:
- zakwalifikowany do oceny merytorycznej - w przypadku spełnienia wszystkich kryteriów oceny formalnej;
- odrzucony - w przypadku niespełnienia któregokolwiek z kryteriów oceny formalnej (jeżeli - po wezwaniu do ewentualnych wyjaśnień i poprawek - braki nie zostaną usunięte).
- Ocenie merytorycznej podlegają wyłącznie wnioski spełniające kryteria oceny formalnej.
- Kryteria oceny merytorycznej są następujące:
- adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu:
- usługi asystencji osobistej będą skierowane do osób będących adresatami Programu, określonych w części III ust. 2 Programu,
- osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, określone w części III ust. 3 pkt 2 Programu, będą stanowiły minimum 70% uczestników Programu,
- usługi asystencji osobistej świadczyć będą osoby, które spełniają warunki określone, w części IV ust. 4 Programu,
- usługi asystencji osobistej będą polegały na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym w zakresie określonym w części IV ust. 10 Programu;
- potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań zawartych we wniosku:
- usługi asystencji osobistej poprawią funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w ich środowisku, zwiększą możliwość zaspokajania ich potrzeb oraz włączą je w życie społeczne;
- zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek:
- powiązanie kosztów z celem Programu,
- prawidłowość sporządzenia kalkulacji wniosku na środki finansowe z Programu, w tym planowane źródła finansowania zadania;
- zdolność organizacyjna podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań:
- gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań.
- adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu:
- W przypadku wystąpienia braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny merytorycznej wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
- Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny merytorycznej wniosku leży we właściwości wojewody.
- W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny merytorycznej w poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Wojewoda dokonuje oceny merytorycznej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
- Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację wraz z uzasadnieniem o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej.
- Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria oceny merytorycznej.
- Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody.
- Listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków.
- W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny budżet, podejmuje decyzję o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu Solidarnościowego. W przypadku umieszczenia wniosku w związku ze złożeniem zastrzeżeń na zbiorczej liście rekomendowanych wniosków, Minister zwraca się do wojewody o przekazanie zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą środków finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały dofinansowanie.
Warunki przekazania środków i ich maksymalna wysokość dla danego podmiotu
- Przekazanie środków finansowych z Funduszu wojewodom odbędzie się na podstawie umów w sprawie wysokości i trybu przekazywania środków Funduszu Solidarnościowego na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, zawieranych pomiędzy Ministrem a wojewodami, których wzór stanowi załącznik nr 16 do Programu.
- Wojewodowie przekazują środki z Funduszu gminom/powiatom na podstawie umów w sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, zawieranych pomiędzy wojewodami a gminami/powiatami, których wzór stanowi załącznik nr 17 do Programu.
- Podmioty realizujące zadania wynikające z umów zawartych w ramach Programu są obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków Programu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.
- Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł (słownie: trzy miliony złotych, 00/100).
Termin i warunki realizacji zadań
- Zadania będą realizowane od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
- Terminy oraz warunki realizacji zadań będą każdorazowo określane w umowie zawartej pomiędzy wojewodą a gminą/powiatem.
- Środki z Funduszu na realizacje zadań będą przekazywane zgodnie z zawartą umową, w układzie rocznym w określonych w harmonogramie transzach.
- Środki z Funduszu na realizację zadań mogą być wykorzystywane na zasadzie refundacji poniesionych wydatków lub na zasadzie zaliczki, tj. na sfinansowanie wydatków środkami z Funduszu, w sposób umożliwiający terminową realizację płatności za zrealizowane usługi asystencji osobistej.
Terminy i miejsce składania wniosków
- Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) wraz z załącznikami do wniosku (załączniki nr 1a i 1b do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 14 sierpnia 2023 r. do dnia 15 września 2023 r.
- Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków finansowych z Programu (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 6 października 2023 r.
Termin rozpatrzenia wniosków
Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.